Przejdź do treści

Franchising – jak działają popularne firmy?

Na spotkaniu w dniu 16 listopada 2020r. pani Anna, członkini sekcji Zarządzania Innowacjami i Systemów Jakości, przedstawiła interesującą prezentację na temat franczyzy.

W pierwszej części prezentacji nastąpiło wprowadzenie do tematyki, poprzez przedstawienie podstawowych pojęć związanych z omawianym tematem. Franczyza (franchising) jest to sposób prowadzenia działalności, który polega na przekazaniu przez franczyzodawcę- właściciela danego produktu, usługi bądź technologii prawa do sprzedaży konkretnych towarów czy też usług, a franczyzobiorca zobowiązany jest do uiszczania opłaty oraz spełnienia poszczególnych warunków. W dalszej części przedstawiono dane dotyczące rozwoju i wzrostu sieci franczyzowych oraz franczyzobiorców w Polsce na przełomie ostatnich lat. W końcowej części prezentacji skupiono się na przykładzie przedsiębiorstwa McDonald’s, które jest gigantem i pionierem franczyzy. Przedstawiono na czym polega franchising tej sieci restauracji, jakie warunki muszą spełniać podmioty oraz na co powinny być bezwzględnie gotowe, aby zostać franczyzobiorcą. Franczyza ma swoje wady i zalety – niewątpliwą zaletą jest możliwość korzystania z gotowego, niezawodnego biznesplanu, czyli z praktycznie gotowego przepisu na sukces. Natomiast do wad można zaliczyć niejednokrotnie bardzo wysokie wymagania oraz spore koszty. Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw działa na zasadzie franczyzy. Naprawdę warto było posłuchać tego ciekawego wystąpienia, ponieważ franczyza może być świetnym pomysłem na biznes dla każdego z nas!

Skip to content