O usługach w okresie pandemii

We wtorek 1 czerwca 2021 roku odbyło się kolejne spotkanie sekcji ZIiSJ, a na nim prezentacja dotycząca usług. Skupiliśmy się na tematyce usług konsumpcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kawiarni w okresie pandemii. Pani Magda na podstawie swoich doświadczeń związanych z tą branżą opowiedziała, nam jak to wyglądało i wygląda w jej miejscu pracy. Początki prezentacji dotyczyły charakterystyki usług, które mogą być interpretowane na różne sposoby. Zostały również przedstawione cechy usług, które pełnią istotną rolę w funkcjonowaniu i ich świadczeniu. Dalsza część prezentacji dotyczyła zmian, które nastąpiły w chwili gdy pandemia dotknęła całej gospodarki i wiele firm zostało zmuszonych do zakończenia działalności z powodu braku przychodów. Są też firmy, np. kawiarnia w której pracuje Pani Magda, które na różne sposoby próbowały pozostać otwarte. Do głównych zmian jakie wprowadzały, należały: sposób wydawania zamówień, wcześniej można było usiąść w środku, czy też na zewnątrz w ogródku, w okresie zamknięcia klienci zmuszeni byli do zamówień na wynos. Miało to znaczący wpływ na obroty kawiarni. Jeżeli chodzi o podejście klientów do pandemii, to osoby starsze przez obawę zarażenia się, wolały pozostać w domu. Z kolei inni klienci z wygody zaczęli sami robić sobie kawę w domu, co miało również wpływ na obroty kawiarni. Konsekwencją tego było skrócenie godzin otwarcia lokalu. Zadbano natomiast o pełną ochronę podczas pandemii, tj. każde miejsce w kawiarni było dokładnie zdezynfekowane, płyn do dezynfekcji stał przy wejściu dla klientów, została naklejona na podłodze taśma, która miała informować klientów o odległości jaka miała być między nimi. Oczywistym było również obowiązkowe zasłanianie ust i nosa. Po zakończonej prezentacji padały pytania o to, czy widoczna jest różnica w zainteresowaniu kawiarnią po ponownym otwarciu wnętrz oraz ogródków. W odpowiedzi można stwierdzić, że powoli wszystko wraca do normy i zainteresowanie klientów ponownie rośnie.