Przejdź do treści

Podejście innowacyjne w sektorze usług

Podczas ostatniego spotkania (w dn. 02.12.2021) Sekcji ZIiSJ rozmawialiśmy o zarządzaniu innowacjami w działalności przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych. Prelegentka tematu „Zarządzanie innowacjami w małych i dużych firmach”, Pani Wiktoria, z racji swojego doświadczenia zawodowego zaprezentowała główne różnice w działalności firm handlowych i usługowych. Na wstępie prezentacji zdefiniowano czym jest przedsiębiorstwo i co jest jego celem, następnie jak kategoryzuje się firmy ze względu na ich wielkość. W jednej z najbardziej znanych teorii przedsiębiorczości, innowacja ujmowana jest jako podstawowe zjawisko w rozwoju gospodarczym, dlatego wiele firm dąży do ich wprowadzania. Innowacje występują w każdym sektorze gospodarki, jednak przemysłowe łatwiej zauważyć dzięki namacalności produktów, pomimo że usługi odgrywają większą rolę we wszystkich procesach innowacyjnych. Coraz częstszym zjawiskiem jest wzbogacanie produktów o usługi czego idealnym przykładem jest zakup samochodu wzbogacony o pakiet ubezpieczeń, gwarancje, kredyt czy leasing.

W drugiej części prezentacji pokazano różnice w funkcjonowaniu mikro i dużej firmy oczami pracownika oraz przedstawiono wiele przykładów innowacji w przedsiębiorstwach handlowych np.

  • wykorzystanie telefonu komórkowego jako skanera metek, celem automatycznego przekazania z zaplecza sklepu do przymierzalni wybranego modelu ubrania w rozmiarze posiadacza telefonu,
  • płynne, bieżące dostosowywanie poziomu cen w sklepie do poziomu ofert konkurentów,
  • wykorzystanie kamer z czujnikami głębi do symulowania przymiarek garderoby na wirtualnych awatarach nabywców,
  • porównywanie stanu wybranych towarów w wózku zakupowym z listą zakupów na smartfonie,
  • wykorzystanie samobieżnych wózków zakupowych wyposażonych w tablet, podpowiadających klientowi, co powinien wybrać, kontrolujących czy wybrane produkty są zgodne z jego stanem zdrowia i zaleceniami dietetycznymi, informujących o bieżącej wartości pobranych towarów.

Innowacje to bardzo szerokie pojęcie, z którym każdy z nas ma styczność każdego dnia i tak jak powiedział

Charles Kettering „If you have always done it that way, it is probably wrong”

Skip to content